onsdag 1 juni 2016

Soppa med grönkål och korv


Ikväll blev det äntligen lite korv :)

Jag hittade ett recept i Glorian Ruoka ja viini som jag utgick från och använde egen salsiccia som fanns i frysen. Köttbuljongen jag använde kom från när jag senast kokade revbensspjäll (vatten, lök , vitlök, ca en matsked salt, vit- och svartpeppar)

250 g salsiccia 
1 lök
1 klyfta vitlök
ca 1 l köttbuljong
1 dl röda linser
2 dl figurpasta
200 g grönkål

Jag skar korvarna i ca 2 cm långa bitar som jag fräste i olivolja tills de fått färg. Tillsatte sedan den hackade löken och fräste den tills den var mjuk. Efter det hällde jag på köttbuljongen samt linserna och pastan och lät det koka i ca 10 minuter. Sedan tillsatte jag den strimlade grönkålen och tog kastrullen av plattan och så fick grönkålen bli mjuk. Kryddade med salt, svartpeppar och citronsaft. Vid serveringen strödde jag lite klippt gräslök över soppan. Avnjöt den goda soppan med ett gott lantbröd på terrassen. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar