fredag 11 mars 2016

Pizza på grillen


Efter en solig och fin dag så känns det bra att göra en pizza på grillen. Först kokade jag en tomatsås

Tomatsås

1 burk Mutti krossade tomater
1 - 2 msk tomatpuré
1 stjälk selleri
1 gul lök
3 vitlökssklyftor
1 tärning grönsaksbuljong
0,5 dl rödvin
hackad färsk basilika
svartpeppar

Fräs lök och selleri i olivolja utan att de tar färg. Tillsätt tomatpurén och låt den fräsa med en stund. Tillsätt de krossade tomaterna, vinet, buljongtärningen, och basilikan. Låt koka tills det blivit en tjock "röra". Smaka av med svartpeppar och ev salt.

Pizzadeg

0,5 jäst
1,5 dl vaten
lite honung
lite salt
lite olivolja
ca 4 - 5 dl mjöl

Blanda, knåda och låt jäsa i ca 20 - 30 minuter.

Först fick barnen göra sina egna pizzor. Den ena innehöll skinka och ananas och den andra champinjoner, oliver, ananas.

Jag satte pizzorna på pizzstenen i grillen och efter ca 15-20 minuter såg de ut så här:


På "vuxen" pizzan satte jag bara tomatsås och roquefortost samt mozzarella och emmentalost. Så här såg den ut när jag tog den från grillen


Så satte jag på iberico-skinka på ena halvan och och en god salami på andra. Toppade pizzan med lite ruccola.

Alla var mycket nöjda och det smakade mycket gott :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar