fredag 6 maj 2016

Barnmeny, vad är det?

Skall med barnen på en resa till Åbo. Vi vill förstås äta en god middag på någon restaurang. Eftersom jag vill äta gott vill jag göra lite planering före. Satte mig framför datorn och började surfa... Hittade flera restauranger som fått bra recensioner, men... VARFÖR är det ofta så att det som finns på en barnmeny är: köttbullar, skrattande (friterade) knackkorvar, fransk potatis, pizza samt ibland lövbiff...

Varför är det så att barnens mat skall vara friterad eller halvfabrikat? Jag vill inte servera sådan mat till mina barn.

Är det så att mina barn är de enda som vill ha en god fisk (inte fiskpinnar), en god "liten" biff (som kan vara medium stekt), en god sallad eller något annat som finns på "vuxen" menyn?

Jag vet att på en del restauranger kan man få "halva" portioner, men på många ställen så är det inte så. Kan inte restaurangerna börja marknadsföra att även barnen är välkomna att äta samma mat som de vuxna (men då mindre portioner)? Det här är något jag gärna vill få reda på redan när jag surfar och planerar vårt restaurangbesök. Jag vill ge mina barn restauragupplevelser med samma goda mat som jag äter.

Det är nog så att vi föräldrar måste börja kräva mer av restaurangerna. Våra barn är också betalande kunder som skall erbjudas god mat av bra kvalitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar