måndag 15 februari 2016

Fisksoppa


Tror jag snart måste byta namn på min blogg... :)

Det ser lite dåligt ut på korvfronten även denna vecka pga jobb och annat som stör korvtillverkningen. Ikväll tänkte jag bara berätta att hos oss blev det en snabb Fisksoppa till middag.

Måste säga att det nog är en mycket god middag och som går snabbt att göra. Här kommer receptet:

Lite laxstrimlor
300 g fryst sej
En lök
En halv fänkål
Potatis
Morot
Räkor
Dill
Vitpeppar
Libsticka
En halv buljongtärning

Jag fräste löken och fänkålen. I med potatisen och morötterna som sedan fick koka ca 10-15 minuter. satte även i en halv fiskbuljongtärning, lite vitpeppar och torkad libsticka. Under tiden rörde jag ihop rumstempererat smör och mjöl. Fisken och smör-mjölblandningen åkte i och fick koka i ca 5 minuter.  Smör-mjölblandningen gör att soppan reds och ger en simmig och god smak. Till sist så satte jag i räkorna, dill och en skvätt grädde (som blivit kvar efter helgen).

Snabbmat som bäst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar