fredag 26 februari 2016

Skaldjursrisotto


Var med familjen under veckan i Fuengirola för att hälsa på min mamma. En av kvällarna så lagade vi en spansk middag i hennes lägenhet. Det här blev resultatet:


Lite olika Iberico-korvar, gröna oliver samt en lokal ost till förrätt.

Varmrätten blev en skaldjursrisotto. På förmiddagen gick vi förbi en lokal fiskaffär och där köpte vi bläckfisk, räkor, små musslor samt en vit fisk (som jag inte kommer ihåg namnet på). Jag har inte rensat bläckfisk tidigare så det blev att googla lite :) Så här såg de ut innan rensningen.


Först fräste jag vårlök, selleri, vitlök och körsbärstomater i olivolja. Sedan tillsattes vitt vin och vatten. När det kokade så hällde jag i musslorna som fick koka några minuter. När de öppnat sig tog jag upp dem och använde kokspadet att koka riset i. Under mjölade jag bläckfisken och stekte den i olja. När riset var nästan klart så satte jag i räkorna och röd paprika så att de fick koka några minuter. Till sist så satte jag i musslorna och bläckfisken.



Jag stekte fisken samt kokade årets första sparris.

 Så här så rätten ut på tallriken


Om jag får säga det själv så var detta en av de godaste fiskrätter jag ätit :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar